perjantai 11. huhtikuuta 2008

Houston, we have liftoff

Eli vapaasti suomennettuna, olemme irtautuneet maasta. Eilen saatiin "kura" valutettua anturamuottiin. Betonin menekki osui arviohaarukan yläpäähän, ollen noin 21.7 m3. Ruduksen hurjan kokoiset betoniautot toivat tavaraa 22 m3 (6 + 8 + 8), josta noin 300 litran "jämä" valutettiin autotallin länsipäädyn penkkaan. Laskujeni mukaan anturan keskipaksuudeksi tuli hieman reilu 250 mm eli reilu 50 mm paksumpi kuin perustussunnitelmaan on piirretty. Ylimääräinen tanakkuus aiheutui siitä, että tietoisesti nostimme anturan yläpintaa noin 50 mm kompensoidaksemme pohjatäytön lievät epätasaisuudet. Vältyimme lapioinnilta, mutta monessa kohtaa anturamuottia jatkettiin alaspäin 50 mm siivulla, jopa täydellä kolmannella laudalla. Jälkeenpäin ajateltuna noin 20 mm nosto olisi riittänyt. Tasan 200 mm anturalla menekki olisi ollut 16,7 m3 + roiskeet, eli betonia kului noin 4.5 m3 enemmän kuin täysin optimoidussa tilanteessa olisi kulunut. Betonin noin 110 euron kuutiohinnalla saimme noin 500 eurolla vakuutuksen sille, että antura ei missään kohtaa alita 200 mm paksuutta. Toki täyttöaineksiakin kuluu nyt hieman enemmän, mutta perustukset ei ole se kohta, jossa aloitamme laadusta tinkimisen.

Itse valu kesti vajaa 2 tuntia. Yksi mies (Pekka) ohjasi kuran pumppuputkesta muottiin, yksi mies (Jykä) sohi kuraa sauvatäryttimellä ja minä tasasin massan laudanpätkällä anturamuotin yläreunaan. Oma tehtäväni ei mahdollistanut kovin ergonomista työasentoa, ja selkä oli illalla "raukea". Ruduksen pumppuauton operaattori ohjasi pumpun suutinta neljäntenä miehenä. Ja avovaimo dokumentoi tapahtuman 62 valokuvan saldolla.

Tästä eteenpäin rakennamme siis taloa. Emme enää valmistele talon paikkaa. Puhtaasti korkeuskäyriin pohjautuva valmiusaste on 250/8000 eli 3,1 %. Todellinen valmiusaste on onneksi hieman korkeampi.


Jykä vibraa, Pekka ohjaa kurasuutinta, Ruduksen mies ohjaa puomin kaukosäädintä. Minä pitelen lautaa.

Valu eteni pohjoispäädystä kadunpuoleista eteläpäätyä kohti. Viimeisenä valettiin autotallin antura kadun vieressä.

Työ on edennyt autotallin anturan puolelle. Autotallin antura on koko matkalta 600 mm leveä ja risteyskohtia vain yksi, joten sen tasoittaminen sujui helposti.

Noin vuorokauden kuluttua kävimme poistamassa sidelaudat ja poistamassa sidelautojen juureen jääneet purseet. Purseiden poisto on helppo tehdä vielä tässä vaiheessa petkeleellä tai betonilapiolla. Toinen vuorokausi kovettaa betonin jo niin kovaksi, että purseiden poisto ei onnistuisi ilman järeämpiä toimenpiteitä.

Kahden vuorokauden kuivumisen jälkeen, lauantaina, muotti purettiin. Apuna oli avovaimon veli Kalle ja kummipoika Sebastian. Anturoiden pinta oli jo erittäin kova, mutta sivut sopivan kosteat: betoni ei lohkeillut muottilautoja irrottaessa, mutta lauta irtosi betonista pienellä voimalla.

Autotallin antura riisuttuna lautamuotistaan. Viemäri on nostettu päätyyn tulevan varaston puolella ylös, mutta lopullinen viemäripiste tulee autotallin puolelle.

Ei kommentteja: